søndag den 13. maj 2012

13/5 2012 - ankomst af bi-æder!

Haha! Latin-aficionados vil nok allerede have gennemskuet, at der ikke er tale om den farvestrålende skrigefugl, som vi stadig har til gode her på højderyggen.

Derfor først til noget helt andet: Det har i sandhed været et mærkeligt forår. Lortevejr har fulgt lortevejr, vindretningen kan bedst betegnes som sabotage, og det samme kan siges om temperaturen. Alligevel tænkte jeg, at jeg i dag ville satse stort og finde en pomeransfugl i kommunen. Selvfølgelig mislykkedes operationen, men undervejs faldt jeg dog over en fed ringdrossel han, som efterhånden gør foråret til det bedste ringdrossel-forår nogensinde - i hvert fald på mine jagtmarker.... Senere dukkede et par agerhøns op i en mark ved Gludsted; dem har jeg godt nok ellers svært ved, for agerhønen er efterhånden en rigtig sjælden fugl i det midtjyske. Jeg har set 20 gange flere fiskeørne end agerhøns i min tid i kommunen!

Og så tilbage til overskriften. Der er en rovfugl, som på latin lyder artsnavnet apivorus - den bi-ædende. Det er hvepsevågen, hvis danske navn er mere præcist end det latinske, og som i disse dage begynder at ankomme fra Centralafrika. Det er i særklasse en fed rovfugl, og hvepsevågens ankomst er altid en fest. I dag opdagede jeg således pludselig en hveps højt til vejrs sammen med en spurvehøg, og det gjorde godt som regn i en tørstende ørken. Man kunne håbe på, at morgendagen bringer lidt flere fugle, hvis søndenvinden får bare en lille komponent af øst, men jeg tvivler ærlig talt. Næste weekend ser til gengæld yderst interessant ud.

Trækkende hvepsevåge og spurvehøg, Nørre Snede

Agerhøne, Gludsted

Ringdrossel, Hedegård



Ingen kommentarer:

Send en kommentar