tirsdag den 6. april 2010

6/4 2010 - førne-bonanza!

Hmmm.... tårnhøje forventninger i forbindelse med varmfronten, og så var himlen nærmest død, både hvad små- og rovfugle angik. Ikke engang en bette pibesvane (pis) kunne finde vej over staden, og det var rent ad Ejstrupholm til, som vi siger herude. En halv time med barnevognen omkring kl. 11 gav med lidt god vilje en musvåge.

Men så kiggede jeg ud på terrassen ved godt halvto-tiden, og der kom søreme en fiskeørn lige hen over huset - ganske vist stik syd, fordi den formentlig gerne ville ned til Rørbæk Sø - men en fiskeørn var det. Øjeblikket efter fangede jeg en fiskeørn mere ude vestpå, som til gengæld drønede mod nord. Herligt.

Lidt over fire gik jeg lige ud på terrassen igen, og i næste øjeblik fandt jeg en førn mere, som i rolig kredsflugt bare røg langsomt mod nord. Lene fik set den godt, og så var familieidyllen reddet for i dag.

Endelig var der bid lidt over seks, da jeg fra spisebordet opdagede en førn ude mod sydøst, som hurtigt kom imod os. Hele familien fik den set, måske undtaget Laura! Til sidst fortrød den imidlertid og gik i stedet vestover.

Det var da en i allerhøjeste grad godkendt dag. Der var godt nok intet som helst andet på himlen, men fire fiskeørne er ny Snede-rekord om foråret, og med morgendagens sydøstenvind kunne denne rekord sådan set allerede stå for fald. Men i morgen er jeg på Mols. Det er også godt!


Retur-fiskeørn, Nørre Snede


Trækkende fiskeørn, Nørre Snede

Ingen kommentarer:

Send en kommentar