torsdag den 8. april 2010

7/4 2010 - Molslaboratoriet, et hotspot for biodiversitet!

Morgenen begyndte med stort fald af drosler ovre i hegnet - således mindst 10 sangdrosler og en takkende drossel, som formentlig var ring-, men som jeg ikke havde tid til at forfølge. En skovskade (#81) fløj hen over haven, men den skulle jo bare overstås. Intet bemærkelsesværdigt dér.

Så var der dømt arbejde på Molslab, og selv om det gjorde ondt at forlade Snede i østenvind, må man nødvendigvis indrømme, at Molslabs arealer bare er vildt, vildt fede! Vildt fede.

Jeg var i felten med Interskolen, og gransangerne sang overalt, insekterne sværmede, og planterne groede, så man (læs: jeg) var ved at få stress. Af fugle skal i øvrigt nævnes grønspætte og fiskeørn samt et par kåde rørhøge nede over Bogens Sø. Af insekter bemærkes især et mylder af citronsommerfugle og nældens takvinge, og der var millioner af jagtedderkopper af alskens slags.

Nede langs Strandkærstien var der tonsvis af firben, både skov- og markfirben, hvoraf sidstnævnte endda kunne lokkes til at posere på min hånd til stor fornøjelse for eleverne. Og så var det dagen, hvor jeg virkelig fik kigget hugormene ud - hele tre blev det til på forskellige lokaliteter, og de to af dem ledte jeg endog efter på passende steder. Det var ny art til næsten alle elever, så der var en generelt god stemning!

Hjemme i Snede sidst på eftermiddagen var himlen mærkeligt nok stendød.


Brunlig hugorm, Molslaboratoriet (lige ved terrassen!)


Trækkende fiskeørn, Molslaboratoriet


Markfirben, Molslaboratoriet

Ingen kommentarer:

Send en kommentar