lørdag den 24. april 2010

24/4 2010: En sindsoprivende "ringe"-dag

Morgenstunden havde guld i mund, og allerede på morgenobsen i haven var der overtrækkende skovpiber (#86) samt lidt engpibere og landsvaler. Gåturen med barnevogn gik forbi sportspladsen, fordi jeg havde en idé om, at den er god til ringdrosler, og efter fem sangdrosler var der søreme bid - en fin ringdrossel flygtede naturligvis over hals og hoved, men blev da foreviget på lang afstand i noget nål. Kunne den ikke lige flyve hjem til matriklen, så den talte med? Nej.

Vel hjemme igen ville jeg lige checke hegnet ovre på marken for ringdrosler, idet jeg muligvis ville kunne fange en af dem hjemmefra efterfølgende. Det der matrikelræs kræver virkelig noget logistik! Men mens jeg gik langs hegnet, panorerede jeg lige ud over pløjemarken neden for højen, og du godeste.... der gik jo masser af drosler, og nogle af dem endog med ring!!!! Dem ville jeg kunne se hjemme fra terrassen, så jeg benede af sted hjemad, så jeg var ved at dejse om, men hjem kom jeg - hostende og harkende! Skopet blev sat op, og nu skulle matrikelårsart nr. 87 i hus. Men der var kun sangdrosler ovre på marken!!!?!?! Masser af sangdrosler, men ingen ringdrosler. Der Untergang. Hverken mere eller mindre.

Men Untergangen varede kun fem minutter, for nu kom de sindssygt sky ringbasser frem igen, og jeg kunne nu - fra stuevinduet - tælle 4 fine ringdrosler (#87), som i øvrigt kunne beskues resten af dagen lige ind til solnedgang. Kanont. Det er en enormt svær art at lave på matriklen, så den lunede gevaldigt.

Ellers kun lidt spredte svaler og en brølgiftig melding fra GGS, der til aften havde en stærkt formodet slangeørn trækkende over Thyregod på vej nordover. Den laver vi i morgen formiddag i sydøstenvinden. Det kan ikke gå galt.....


Ringdrossel i noget nål ovre ved sportspladsen - Nørre Snede


En nærmest hvidvinget ringdrossel på marken - Nørre Snede


Ringdrosler er bare sky - her i aftenlyset, hvor jeg prøvede at omgå dem nede på marken. Nørre Snede

1 kommentar: